dinsdag 22 februari 2011

Zeehond
Ik ben altijd dol geweest op honden, maar ook op zeehonden. Vroeger reed ik met mijn vader één keer per jaar naar Groningen om in Pieterburen de crèche van Lenie 't Hart te bezoeken. We waren jarenlang donateur en we genoten van het jaarlijkse vader-dochter uitje.

Huiler
Later ben ik vrijwilliger geworden bij de zeehondencrèche en deed er intern een korte opleiding tot EHBZer (Eerste Hulp bij Zeehonden). Een mooie tijd met warme mensen en prachtige dieren. Ik vergeet nooit het gevoel van de warme witte '"huiler" (moederloze zeehonden- pup), Keesie, in mijn armen.
Als fervent vakantieganger op waddeneilanden als Vlieland en Terschelling keek ik altijd uit naar de "bolhoeden" in het water. Soms waren ze zo dichtbij dat mijn honden die voor me uitliepen (ik had toen nog geen husky's) ze al eerder in de gaten hadden dan ik. Ze blaften "tegen" het water en al gauw zag ik dan dat ze gealarmeerd waren door vreemde objecten (zwarte bolhoeden) in het water die ze niet herkenden: zeehonden!

Grijze zeehonden
(zeehondenfoto's: © Adri de Groot, www.vogeldagboek.nl
)
Bijten
Het leven verandert... Er zijn andere honden gekomen, die me een ander leven hebben gegeven. Alles heeft een eigen charme en het is heerlijk dat dingen veranderen en je de mogelijkheden ziet en benut van het leven.
Tegenwoordig ga ik niet meer zoveel naar de Wadden. Tijden met loslopende hondjes zijn voorbij. Onze vakanties zijn nu soms in Finland of andere koude streken en we verplaatsen ons met een slee met honden ervoor.

Echter de liefde voor de zeehond blijft, want kijk nou eens naar dat lieve koppie en dan die tanden? Lijkt dat bekkie gewoon niet op een hondengebit? Vooral kunnen ze net zo hard bijten met die tanden als onze honden, ondanks dat ze er zo lief uitzien... En bij een zeehondenjong spreek je ook wel over een pup, net als bij honden. It's in the name!

Help!
De zeehond zit weer in "zwaar weer". Er zitten op het ogenblik 171 zeehonden in de crèche. Lenie luidt de noodklok! Ze zegt: "Het is verdrietig, maar we moeten constateren dat de helft van alle "gewone" zeehonden die vorige zomer zijn geboren, ernstig ziek is!"
Vervuiling en overbevissing zijn de grootste bedreigingen voor de zeehond.
Ook deze honden hebben hulp nodig. Ze zijn van niemand, maar wel onze gezamenlijke zorg en verantwoording!

Voor meer info en ondersteuning kijk op:
zeehondencreche

Zieke zeehond
om eerdere impressies te lezen: klik hierboven op: Oudere berichten



.

.
— copyright © 2007-2018 Siberian Spirit — Alkmaar, Noord-Holland, Nederland —













-